Monday, July 19, 2010

Tidur

Bukan menjadi budaya saya tidur di kala siang. Emmm... walaupun saya mengajar di sjkc Siang Lin, ia sama sekali tidak bermakna yang saya menyukai perkara ini(tidur di waktu siang la...). Bukan ego tetapi ia adalah kenyataan.

Pernah satu ketika semasa kecil, saya pergi ke rumah saudara saya untuk bermain. Maklumlah, saya merupakan anak kampung yang memang tidak ada jadual yang teraur seperti kanak-kanak sekarang...Ketika itu saudara saya ini sedang tidur. Maka, ibunya memberi saya bantal agar saya juga tidur bersama anaknya. Hehehhe..Apa yang terjadi...

Mulanya, saya terpaksa akur dengan permintaan ibu saudara saya ini...Saya berpura-pura tidur...Namun, setelah ibu saudara saya ini pergi ke dapur untuk membuat kerja rumah, saya berlari tidak cukup tanah kerana tidak selesa dipaksa tidur di kala siang...

Emmm...Setiap orang mempunyai hobi yang berbeza...Tidur di waktu siang bukan hobi saya...Saya lebih rela berjalan-jalan melihat pemandangan sekeliling kampung berbanding tidur...Entah, jika ditanya sebabnya...Secara jujur, saya tidak tahu memberi sebabnya...Ia hadir secara tidak dirancang....

Namun,setelah usia menjangkau 30-an, kadang-kala saya dapat juga melelapkan mata di waktu petang...Mungkin bila usia kita sudah meningkat, tenaga yang tersimpan pun tidak sebanyak dahulu...Ia sebenarnya peringatan kepada diri saya sendiri yang saya sudah semakin tua...Mungkinkah saya berpeluang menikmati keindahan dunia seumur dengan saya?? Mungkinkah saya akan mati sebelum merasa duit pencen?? Saya tidak tahu...Allah sahaja yang tahu...

"Ya Allah, Kau panjangkanlah umurku agar aku dapat mengabdikan diri kepadaMu..Amin...

No comments: