Monday, July 12, 2010

Corat - coret Piala Dunia

Hari ini, tamatlah pertandingan yang paling ditunggu - tunggu khususnya untuk kaum lelaki. Ia hanya dijalankan 4 tahun sekali. Mereka sanggup menunggu awal pagi hanya semata-mata menonton pasukan pilihan mereka bermain. Ehem...Saya juga begitu...Semestinya, pasukan itu bukan pasukan bola sepak Malaysia kerana Malaysia tidak layak untuk menyertainya.

Alangkah baiknya jika selepas bangun dari tidur, solat tahajjud dahulu, kemudian baharulah menonton bola sepak. Tapi, benda yang baik memang sukar untuk dilakukan.Banyak syaitan yang memankan kata-kata "jangan" ditelinga kita...Alasan...

Tahniah kepada pasukan Sepanyol yang telah memenangi pertandingan ini. Ia sangat menarik kerana pasukan ini merupakan pasukan "Sang juara " yang menjaringkan gol paling sedikit sepanjang pertandingan ini. Mereka hanya menjaringkan lapan gol namun jaringan-jaringan yang sedikit inilah yang membuatkan mereka dinobatkan sebagai juara. Tahniah. Sebelum ini, gol yang sedikit untuk pasukan juara adalah sebanyak 11 gol.

Satu lagi info yang menarik minat ramai ialah berkenaan dengan ramalan sotong. Ia sering diperkatakan di mana-mana. Yang lebih menariknya, semua ramalan itu secara kebetulan betul. Namun, saya percaya, ia hanyalah kebetulan. Sotong itu memilih pasukan yang betul dengan takdir Allah. Apa yang saya risaukan, ada yang percaya tentang ramalan ini.Saya takut ia akan menjejaskan akidah kita. Saya bukan dari bidang agama namun saya tidak berani untuk memberi komen. Pada saya, hanya Allah yang mengetahui.

Namun, satu yang mengecewakan saya, ada di antara rakan-rakan yang mengambil kesempatan daripada pertandingan ini untuk berjudi. Emm, inilah salah satu benda yang merosakkan kita jika kita menyalahgunakan hiburan.Semoga ianya tidak terjadi kepada saya. Wallahuaklam.

No comments: