Saturday, July 17, 2010

Kerjasama

Minggu lepas, banyak aktiviti dalaman yang dirancang. Antaranya, pertandingan syarahan, pertandingan bercerita, latihan kebakaran dan pertandingan kempen penjagaan mulut anjuran Kementerian Kesihatan. Alhamdulillah, secara amnya, semua aktiviti dapat dijalankan dengan lancar. Cuma ada sedikit sebanyak masalah yang "biasa-biasa" berlaku.

Salah satu masalahnya ialah masalah kekurangan kerjasama dari seorang parent ini.Saya pun tak faham kenapa dan mengapa. Pada mulanya, saya memilih anaknya ini kerana anaknya ini memenuhi ciri-ciri untuk saya pilih dalam pertandingan syarahan Piala perpaduan untuk tahun hadapan. Ye la...sekarang, murid ini berada di tahun lima. Jadi, dia bolehlah mula menghafal serta berlatih sedikit demi sedikit agar segalanya dapat berjalan lancar tahun hadapan.

Betul kata Guru Besar saya,jika kita berusaha lebih sedikit, bemula lebih awal,ia akan memudahkan kita serta dapat menambah kepuasan baik untuk diri sendiri, nama sekolah serta murid itu sendiri.

Pada minggu yang sama, saya juga mendapat surat untuk memilih sekurang-kurangnya seorang murid dan maksima lima orang tahun lima supaya dapat menulis esei yang panjangnya tidak lebih daripada 120 patah perkataan tentang Kempen Penjagaan Mulut.

Pada pendapat saya, pertandingan menulis esei ini baik bukan kerana ia menawarkan hadiah berupa wang malahan ia boleh juga dijadikan latihan penulisan. Oleh itu, saya membuat sedikit homework untuk mencari beberapa isi yang baik serta mudah untuk dikembangkan. Saya membuat perbincangan tentang cadangan-cadangan isi ini agar murid-murid dapat menulis dengan baik. Bukan apa, kita tidak boleh meletakkan aras yang tinggi untuk penulisan murid-murid tahun 5.Mereka perlu ditunjukkan jalan agar tidak menulis karangan yang melalut-lalut serta lari dari apa yang dincangkan.

Dari ramai-ramai murid tahun 5, saya memilih 4 esei yang agak menarik. Oleh itu, saya memanggil keempat-empat orang murid ini supaya mereka dapat menulis semula di kertas yang disediakan memandangkan ada beberapa kesilapan pada esei yang pertama. Salah seorang murid yang terpilih ini ialah murid yang terpilih untuk syarahan Piala Perpaduan nanti. Memandangkan masa yang agak suntuk, saya meminta mereka menghantar semuala keesokkan harinya.

Keesokkan harinya, semua murid semalam menghantar esei yang telah ditulis semula kecuali murid yang seorang ini. Dia menerangkan yang ibunya tdak membenarkan dia menyertai kedua-dua pertandingan ini. Saya agak terkejut kerana ibunya juga seorang guru. Guru Cemerlang lagi. Seharusnya sebagai guru cemerlang, mentaliti kita seharusnya berbeza...Jadi, sebagai seorang guru, kita sepatutnya bekerjasama.

Untuk pertandingan syarahan, jika tidak mahu menyertai, saya faham. Mngkin kerana banyak komitmen lain seperti latihan renang, tusyen dan sebagainya. Namun, saya tidak faham mengapa dia tidak dibenarkan untuk menyertai pertandingan menulis esei??Hanya menyalin semula pun tak boleh ke???

Sesengguhnya,pengalaman seperti ini amat menyedarkan saya tentang pesanan Wonderpet...apa yang penting???Kerjasama....

No comments: