Monday, June 1, 2009

Jiwa Anak Sekarang

Mungkin murid sekarang tak sama dengan murid pada zaman aku dulu. Masa zaman aku dulu, takut sangat dengan cikgu. Walaupun di dalam hati, actually kita tak suka dengan cikgu ni, tapi luarannya kita tak berani melawan samada dengan perbuatan mahu pun dengan kata-kata lagi la jauh.

Benda yang paling aku tak suka adalah mendenda murid-murid. Ada 2 sebab kenapa aku tak suka. Pertama, sebab aku harap murid tidak tertekan dengan denda-ddenda yang aku kenakan. Jadi, murid akan belajar tanpa ketakutan dan senang bertanya (tak takut dimarahi) jika ada masalah. Sebab kedua, di zaman yang canggih ini,ibu bapa sekarang sudah tidak sama dengan ibu bapa zaman makbapak kita dulu. Dulu, jika kita kena rotan contohnya...kalau berani,cakaplah kat ibu bapa!!!tak dirotannya kita sebab mereka menganggap apa ang guru buat semuanya untuk kebaikan muridnya pada masa akan datang. Sekarang, ada guru yang dibawa kes merotan atau mendenda ke mahkamah...kena serang dengan mak bapak lagi....Ada berani???

Tadi, aku nasihatkan murid-murid yang aku ajar...Actually, aku lebih tumpukan pada budak yang bukan berbangsa Melayu sebab mereka memang selalu buat kesilapan terutama semasa meletakkan imbuhan. Tapi,aku tetap tekankan untuk budak-budak Melayu pun kadang-kadang ada yang buat silap...So,watch out...Honestly,aku nasihat ni bukan untuk budak-budak yang dapat markah tinggi...jadi, tak payah lah marah-marah and buat muka tak puas hati kalau markah yang awak dapat tu tinggi!!

Aku pun tak faham ada murid yang tak puas hati bila aku cakap macam tu...Mungkin dia ingat aku bias...Aku tak kisahlah kalau setakat macam tu..Dia mula buat perangai...tak dengar apa yang aku suruh buat...tak apa...aku sabar lagi...pas tu, dia dengan suka hati bejalan ke belakang pegi tempat partner dia yang mungkin tak puas hati dengan aku jugak...Aku pun tak pasti apa yang dibuat oleh mereka berdua ni...tak ke tu namanya kurang a*ar namanya...

Cuma aku sedih sebab orang yang buat macam ni adalah dari bangsa dan agama aku sendiri....Mungkin, ini adalah dugaan dariNya terhadap diri aku...Semoga murid ini berjaya dengan apa yang dikehendakinya. Amin...

No comments: