Wednesday, June 17, 2009

Iman...

Kadang kala kita sering lalai...Lalai dengan dunia...Perkataan nanti kejap sering diucapkan tatkala hati mahu bersolat. Akhirnya,wujudlah gelaran subuh gajah lah dan bermacam nama yang sewaktu dengannya...Inilah yang dinamakan manusia...Kadang kala, kita sering alpa dan leka walhal perkara yang dilakukan tidaklah sepenting solat yang merupakan tiang agama.

Buktinya, waktu yang paling susah untuk aku bersolat awal masa kini ialah waktu asar. Aku pun tak tahu apa sebabnya...Mungkin kerana leka berehat. Kalau mahu diikutkan berapa minit je kita bersembahyang??

Mari saya kira berapa lama kita bersolat sehari semalam...Dalam pengiraan aku, katakan lah 1 rakaat bersamaan 1.5 minit. Jumlah keseluruhan rakaat kita bersolat ialah 17 rakaat.Jadi, kita hanya mengingatiNya sehari semalam selama 25minit 30 saat. Katakan setiap waktu kita berdoa...Jangkamasa doa lebih kurang 5 minit(tu pun dah dikira lama).So, total semua kita mengingatinya ialah 25.5+ 25=50minit 30 saat. Kita diberikan waktu sehari semalam 24 jam. Tak kanlah kita sangat kedekut dengan masa yang Allah berikan kepada kita dengan mengingatiNya hanya 50 minit 30 saat sehari semalam.(Ia hanyalah 3.6% daripada masa yang dikurniakan oleh Allah) kepada kita...

Ya Allah, ampunkan hambaMu yang lemah dan sering melupakanMu ya Allah.Kau berikanlah aku kesihatan dan kau panjangkanlah umurku agar aku dapat mengabdikan diri kepadaMu dan menikmati segala keindahan alam yang Engkau ciptakan.Amin.

No comments: