Semalam merupakan hari yang menunjukan kepada saya tentang kita hanya insan yang lemah. Hanya mampu merancang namun hanya Dia jua yang menentukan. Awal pagi, pergi ke sekolah untuk membuat beberapa kerja yang masih belum diselesaikan. Maklumlah, sebelum ini, pc di dalam bilik guru merupakan pc mempunyai rating yang paling hot...
Kejam celik kejam celik, tau-tau je dah pukul 1 tengah hari. Claim pun tak sempat buat. Nampaknya, kenalah minta talian hayat daripada Encik Zam...Zam, kalau kau baca statement aku ni, harap dipersudikan jua la ye...
Lepas mengambil orang rumah dan makan, perancangan sebelumnya pergi ke bengkel kete untuk servis kete...tapi terpaksa di tangguhkan sebab nak bawa orang umah ke Hospital Pantai sebab demam...suhu tinggi, batuk, selesema...full package!
Punya lah ramai yang nak jumpa doc ni, nak tak nak kenalah tunggu juga. Nurse kat situ suggest amik darah just nak tau takut-takut kena denggi. So, lepas bawa form nak amik darah tu je, kos dia dah RM178...Lepas tu, tibalah azab nak tunggu doc panggil.Punyalah lama.At the end, bila sampai turn kami, doc tu pun periksa dan bagi dia punya pendapat itu dan ini dan bagi resit untuk amik ubat.
Lepas bagi resit je dekat Encik Cashier, Encik Cashier pun meletakkan kalkulator di atas meja. Balance yang perlu dibayar ialah RM345.Honestly, aku sikit terkejut beruk la sb doc tadi kata pun demam biasa je. Ye betul, bila pergi ke private hospital, inilah bayaran yang perlu dibayar tapi jumlahnya tu macam membuatkan aku terkedu sikit.
Sebelum ni, aku memang selalu pergi kat MMC je tapi sb HP ni la yang terdekat, ingat tak nak buang masa. Pernah masa kat MMC, siap pergi emegency, lepas tu jumpa specialist yang on call lagi sebab malam,cuma kena RM300 ++.
Akhirnya, kami keluar awal pagi dan balik ke rumah selepas magrib...Dah mengalahkan keje pulak. Pas tu, perancangan untuk menservis kete terpaksalah ditangguhkan...
Agak-agak, kalau wife aku demam yang luar biasa, berapa pulak kena ek...
Tuesday, November 23, 2010
Sunday, November 14, 2010
Bulan Madu
Alhamdulillah, kami selamat kembali semula ke Melaka dengan selamat. Secara tidak disangka-sangka, saya dikehendaki menghadiri kursus di Kuala Lumpur selama 3 hari 2 malam. Pada masa yang sama, dengan izin Allah, isteri saya juga dikehendaki menghadiri kursus yang sama oleh ketua jabatannya.
Oleh yang demikian, kursus pada kali ini ibarat "bulan madu" bagi kami. Saya tidak susah hati. Isteri juga tidak susah hati. Mana tidaknya, jika saya seorang saha yang ke Kuala Lumpur, saya perlu memikirkan cara isteri pergi ke sekolah. Ini kerana isteri masih belum mempunyai keyakinan untuk memandu kereta.
Apa yang saya dapat ucapkan di sini ialah terima kasih kepada kerajaan kerana memberi pakej "percutian" ini dan yang paling penting, Terima kasih Allah.
Oleh yang demikian, kursus pada kali ini ibarat "bulan madu" bagi kami. Saya tidak susah hati. Isteri juga tidak susah hati. Mana tidaknya, jika saya seorang saha yang ke Kuala Lumpur, saya perlu memikirkan cara isteri pergi ke sekolah. Ini kerana isteri masih belum mempunyai keyakinan untuk memandu kereta.
Apa yang saya dapat ucapkan di sini ialah terima kasih kepada kerajaan kerana memberi pakej "percutian" ini dan yang paling penting, Terima kasih Allah.
Monday, November 1, 2010
49
Saya menerima panggilan daripada seseorang yang saya tidak kenali. Setelah memperkenalkan diri, beliau memberitahu bahawa saya dipelawa untuk menjalani "basic medical check up" bersama pasangan di Hospital Pantai secara percuma.Setelah berfikir seketika, akhirnya saya bersetuju untuk hadir pada hari Ahad.
Saya tiba tepat pada masa yang dijanjikan. Emm, memang sikap saya tidak suka lewat apabila sudah berjanji. Mengapa saya berkata begini?Disebabkan saya mengejar masa, saya tersalah memakai selipar. Selipar di sebelah kiri tidak sama dengan selipar di sebelah kanan. Mujur warnanya sama. Saya hanya menyedarinya di pertengahan jalan. Mahu berpatah balik, sudah tidak sempat.
Setelah mendengar penerangan daripada Encik Arasan, seorang yang berbangsa India, kami membuat "basic medical check up". Untuk saya, semua yang lain kelihatan seperti tidak ada masalah. Cuma bahagian tekanan darah saya agak rendah serta denyutan nadi saya agak lemah. Ia sekitar 49 denyutan seminit. [Denyutan normal dari 60 hingga 80 seminit].
Menurut Encik Arasan, beliau tidak tahu apa sebabnya. Mungkin saya kurang membuat senaman...Tetapi mungkin juga jantung saya lemah.Takut juga saya...huhu.Apa tidaknya, banyak benda yang saya fikirkan.
Adakah saya akan mati? Sudah cukupkah bekalan saya di hari pembalasan nanti? Adakah saya dapat menjawab soalan munkar nakir dengan mudah? Dan banyak lagi yang bermain dibenar fikiran saya.
Namun, saya amat bersyukur kerana mungkin inilah turning point untuk saya lebih berusaha untuk sentiasa mengingatiNya...Alhamdulilllah, isteri saya walaupun mengalami tekanan darah yang rendah, namun denyutan nadi beliau berada pada tahap normal.Semoga beliau sentiasa sihat...Amin.
Saya tiba tepat pada masa yang dijanjikan. Emm, memang sikap saya tidak suka lewat apabila sudah berjanji. Mengapa saya berkata begini?Disebabkan saya mengejar masa, saya tersalah memakai selipar. Selipar di sebelah kiri tidak sama dengan selipar di sebelah kanan. Mujur warnanya sama. Saya hanya menyedarinya di pertengahan jalan. Mahu berpatah balik, sudah tidak sempat.
Setelah mendengar penerangan daripada Encik Arasan, seorang yang berbangsa India, kami membuat "basic medical check up". Untuk saya, semua yang lain kelihatan seperti tidak ada masalah. Cuma bahagian tekanan darah saya agak rendah serta denyutan nadi saya agak lemah. Ia sekitar 49 denyutan seminit. [Denyutan normal dari 60 hingga 80 seminit].
Menurut Encik Arasan, beliau tidak tahu apa sebabnya. Mungkin saya kurang membuat senaman...Tetapi mungkin juga jantung saya lemah.Takut juga saya...huhu.Apa tidaknya, banyak benda yang saya fikirkan.
Adakah saya akan mati? Sudah cukupkah bekalan saya di hari pembalasan nanti? Adakah saya dapat menjawab soalan munkar nakir dengan mudah? Dan banyak lagi yang bermain dibenar fikiran saya.
Namun, saya amat bersyukur kerana mungkin inilah turning point untuk saya lebih berusaha untuk sentiasa mengingatiNya...Alhamdulilllah, isteri saya walaupun mengalami tekanan darah yang rendah, namun denyutan nadi beliau berada pada tahap normal.Semoga beliau sentiasa sihat...Amin.
Wednesday, October 27, 2010
Entah
Kadang kala, apa yang kita lakukan gagal difahami dan dipandang sinis..Mengapa??Mungkin itulah yang dikatakan manusia...Mesti banyak kekurangan...Entahlah...
Tuesday, October 26, 2010
Manusia
Sudah lama rasanya saya tidak mengemaskini blog ini. Bukannya sibuk sangat pun tapi ntahlah..Minat saya untuk menulis blog agak berkurang...Tidak tahu mengapa...
Hari ini, saya pergi ke sebuah bank untuk membayar pinjaman kereta. Semasa dalam perjalanan, saya melalui beberapa kedai judi (toto dan magnum). Apa yang menyedihkan saya, terdapat beberapa orang yang saya rasa beragama Islam [berdasarkan kulit mukanya] tidak rasa segan apatah lagi bersalah membeli nombor di premis itu. Emmm,kadang kala, tabiat manusia sukar difahami...
Apa yang menggelakkan hati saya, di antara dua premis ini, ada seorang wanita berbangsa Cina bersama sebuah komputer riba mencari pelanggan untuk meramal nombor apa yang akan keluar....Yang menambah kelakar lagi, ada jugak manusia yang saya rasa bodoh yang menginginkan perkhidmatan meramal nombor yang akan keluar oleh wanita itu.
Pada pendapat saya, sekiranya wanita itu boleh meramal nombor apa yang mesi keluar, buat apalah beliau duduk berpanas di tepi premis menjual nombor itu untuk mencari pelanggan. Kan lagi untung jka beliau sendiri membeli nombor yang diketahui akan keluar pada hari esok....
Kelakarkan??
Hari ini, saya pergi ke sebuah bank untuk membayar pinjaman kereta. Semasa dalam perjalanan, saya melalui beberapa kedai judi (toto dan magnum). Apa yang menyedihkan saya, terdapat beberapa orang yang saya rasa beragama Islam [berdasarkan kulit mukanya] tidak rasa segan apatah lagi bersalah membeli nombor di premis itu. Emmm,kadang kala, tabiat manusia sukar difahami...
Apa yang menggelakkan hati saya, di antara dua premis ini, ada seorang wanita berbangsa Cina bersama sebuah komputer riba mencari pelanggan untuk meramal nombor apa yang akan keluar....Yang menambah kelakar lagi, ada jugak manusia yang saya rasa bodoh yang menginginkan perkhidmatan meramal nombor yang akan keluar oleh wanita itu.
Pada pendapat saya, sekiranya wanita itu boleh meramal nombor apa yang mesi keluar, buat apalah beliau duduk berpanas di tepi premis menjual nombor itu untuk mencari pelanggan. Kan lagi untung jka beliau sendiri membeli nombor yang diketahui akan keluar pada hari esok....
Kelakarkan??
Monday, October 18, 2010
Syukur
Alhamdulillah, akhirnya, hari-hari yang sangat sibuk sudah mengurang akan kesibukannya. Skrip jawapan sudah selesai, claim juga sudah selesai, soalan peperiksaan PJK juga sudah selesai. Tinggal menunggu hai peperiksaan sahaja. Semoga semua murid dapat mengelakkan daripada melakukan kesilapan yang boleh dielakkan. Jangan lupa meletakkan tanda noktah diakhir ayat, serta menggunakan huruf besar semasa memulakan ayat bagi mengelakkan markah berkurang...
Pada minggu lepas juga, PM telah membentangkan bajet untuk tahun hadapan. Saya bukanlah orang ekonomi. Namun, saya pasti segala bajet yang dirancang pasti bertujuan ke arah kebaikkan demi kemampanan kehidupan kita seharian...Cuma, apa yang saya harap, segala yang dirancang dijalankan dengan seamanah yang mungkin.
Alhamdulillah juga, PM telah mengumumkan wang tambahan untuk penjawat awam sebanyak RM500. Ia...mungkin ada yang memandang sinis dengan jumlah itu. Namun, pada pendapat saya, ia lebih baik daripada tiada langsung. Duit banyak mana pun jika tidak digunakan dengan berhemah, pasti tidak akan cukup....
Alhamdulillah juga kerana PTK telah dihapuskan. Secara jujurnya, saya bukanlah orang yang menentang PTK. Pada pendapat saya, sistem penilaian begini amat baik. Setidak-tidaknya, sebagai penjawat awam, kita perlu tahu hal-hal yang berkaitan dengan perkhidmatan awam. Oleh yang demikian, disebabkan PTK, ramai penjawat awam yang membaca buku bagi mempersiapkan diri untuk menjawab soalan yang diberi...Emmmm....Baikkan begitu...
Apa yang saya kurang setuju ialah mereka mengehadkan yang setiap penjawat awam (dalam kes ini...untuk yang lain saya tidak pasti tetapi untuk skim DG,ianya begitu),hanya boleh mengambil peperiksaan PTK sebanyak 2 kali sahaja. Jika masih gagal mendapat aras cemerlang untuk kedua-dua kertas, maka tiada lagi peluang untuk melonjakkan tangga gaji dari P1 ke P2.
Pada pendapat saya, jika tiada had yang 2 kali ini, PTK merupakan suatu penilaian yang adil dan baik.Harap-harap, penilaian yang menggantikan PTK akan lebih baik dan lebih adil...
Alhamdulillah juga kerana selesema, sakit tekak dan batuk saya semakin baik. Juga dengan mood bekerja yang telah kembali seperti sedia kala. Thanks Allah...
Pada minggu lepas juga, PM telah membentangkan bajet untuk tahun hadapan. Saya bukanlah orang ekonomi. Namun, saya pasti segala bajet yang dirancang pasti bertujuan ke arah kebaikkan demi kemampanan kehidupan kita seharian...Cuma, apa yang saya harap, segala yang dirancang dijalankan dengan seamanah yang mungkin.
Alhamdulillah juga, PM telah mengumumkan wang tambahan untuk penjawat awam sebanyak RM500. Ia...mungkin ada yang memandang sinis dengan jumlah itu. Namun, pada pendapat saya, ia lebih baik daripada tiada langsung. Duit banyak mana pun jika tidak digunakan dengan berhemah, pasti tidak akan cukup....
Alhamdulillah juga kerana PTK telah dihapuskan. Secara jujurnya, saya bukanlah orang yang menentang PTK. Pada pendapat saya, sistem penilaian begini amat baik. Setidak-tidaknya, sebagai penjawat awam, kita perlu tahu hal-hal yang berkaitan dengan perkhidmatan awam. Oleh yang demikian, disebabkan PTK, ramai penjawat awam yang membaca buku bagi mempersiapkan diri untuk menjawab soalan yang diberi...Emmmm....Baikkan begitu...
Apa yang saya kurang setuju ialah mereka mengehadkan yang setiap penjawat awam (dalam kes ini...untuk yang lain saya tidak pasti tetapi untuk skim DG,ianya begitu),hanya boleh mengambil peperiksaan PTK sebanyak 2 kali sahaja. Jika masih gagal mendapat aras cemerlang untuk kedua-dua kertas, maka tiada lagi peluang untuk melonjakkan tangga gaji dari P1 ke P2.
Pada pendapat saya, jika tiada had yang 2 kali ini, PTK merupakan suatu penilaian yang adil dan baik.Harap-harap, penilaian yang menggantikan PTK akan lebih baik dan lebih adil...
Alhamdulillah juga kerana selesema, sakit tekak dan batuk saya semakin baik. Juga dengan mood bekerja yang telah kembali seperti sedia kala. Thanks Allah...
Friday, October 8, 2010
Pening Lalat
Sekarang saya sentiasa pening lalat saja setiap hari. Apa tidaknya, saya sedang mengejar dateline untuk menyiapkan penandaan karangan Bahasa Melayu. Macam-macam ada...Macam Astro jugak...Dari jawapan yang hebat meletop da bom hinggalah jawapan yang tak boleh dibaca...
Kalau jawapan yang Da Bom meletop tu senanglah. Begitu juga dengan jawapan yang tidak boleh dibaca. Tidaklah risau dengan markah yang diberi.
Kadang-kadang, takut jugak. Takut jika markah yang diberi tidak bertepatan...Kalau telebih, ok kot tapi kalau terkurang...Saya memohon kepada Allah agar memudahkan segala urusan. Segalanya dari menanda, memberi markah, menghantar semua jawapan dengan selamat hinggalah mereka berpuas hati dengan keputusan yang diperolehi.
Namun, saya tidak dapat nafikan, pengalaman ini merupakan pengalaman yang sangat berguna dan bernilai . Ia dapat digunakan semasa saya mengajar murid-murid saya. Ia tidak dapat digambarkan. Amat subjektif tetapi tidak semua guru berpeluang merasainya. Terima kasih Allah.
Kalau jawapan yang Da Bom meletop tu senanglah. Begitu juga dengan jawapan yang tidak boleh dibaca. Tidaklah risau dengan markah yang diberi.
Kadang-kadang, takut jugak. Takut jika markah yang diberi tidak bertepatan...Kalau telebih, ok kot tapi kalau terkurang...Saya memohon kepada Allah agar memudahkan segala urusan. Segalanya dari menanda, memberi markah, menghantar semua jawapan dengan selamat hinggalah mereka berpuas hati dengan keputusan yang diperolehi.
Namun, saya tidak dapat nafikan, pengalaman ini merupakan pengalaman yang sangat berguna dan bernilai . Ia dapat digunakan semasa saya mengajar murid-murid saya. Ia tidak dapat digambarkan. Amat subjektif tetapi tidak semua guru berpeluang merasainya. Terima kasih Allah.
Subscribe to:
Posts (Atom)
