Monday, October 18, 2010

Syukur

Alhamdulillah, akhirnya, hari-hari yang sangat sibuk sudah mengurang akan kesibukannya. Skrip jawapan sudah selesai, claim juga sudah selesai, soalan peperiksaan PJK juga sudah selesai. Tinggal menunggu hai peperiksaan sahaja. Semoga semua murid dapat mengelakkan daripada melakukan kesilapan yang boleh dielakkan. Jangan lupa meletakkan tanda noktah diakhir ayat, serta menggunakan huruf besar semasa memulakan ayat bagi mengelakkan markah berkurang...

Pada minggu lepas juga, PM telah membentangkan bajet untuk tahun hadapan. Saya bukanlah orang ekonomi. Namun, saya pasti segala bajet yang dirancang pasti bertujuan ke arah kebaikkan demi kemampanan kehidupan kita seharian...Cuma, apa yang saya harap, segala yang dirancang dijalankan dengan seamanah yang mungkin.

Alhamdulillah juga, PM telah mengumumkan wang tambahan untuk penjawat awam sebanyak RM500. Ia...mungkin ada yang memandang sinis dengan jumlah itu. Namun, pada pendapat saya, ia lebih baik daripada tiada langsung. Duit banyak mana pun jika tidak digunakan dengan berhemah, pasti tidak akan cukup....

Alhamdulillah juga kerana PTK telah dihapuskan. Secara jujurnya, saya bukanlah orang yang menentang PTK. Pada pendapat saya, sistem penilaian begini amat baik. Setidak-tidaknya, sebagai penjawat awam, kita perlu tahu hal-hal yang berkaitan dengan perkhidmatan awam. Oleh yang demikian, disebabkan PTK, ramai penjawat awam yang membaca buku bagi mempersiapkan diri untuk menjawab soalan yang diberi...Emmmm....Baikkan begitu...

Apa yang saya kurang setuju ialah mereka mengehadkan yang setiap penjawat awam (dalam kes ini...untuk yang lain saya tidak pasti tetapi untuk skim DG,ianya begitu),hanya boleh mengambil peperiksaan PTK sebanyak 2 kali sahaja. Jika masih gagal mendapat aras cemerlang untuk kedua-dua kertas, maka tiada lagi peluang untuk melonjakkan tangga gaji dari P1 ke P2.

Pada pendapat saya, jika tiada had yang 2 kali ini, PTK merupakan suatu penilaian yang adil dan baik.Harap-harap, penilaian yang menggantikan PTK akan lebih baik dan lebih adil...

Alhamdulillah juga kerana selesema, sakit tekak dan batuk saya semakin baik. Juga dengan mood bekerja yang telah kembali seperti sedia kala. Thanks Allah...

No comments: