Monday, November 1, 2010

49

Saya menerima panggilan daripada seseorang yang saya tidak kenali. Setelah memperkenalkan diri, beliau memberitahu bahawa saya dipelawa untuk menjalani "basic medical check up" bersama pasangan di Hospital Pantai secara percuma.Setelah berfikir seketika, akhirnya saya bersetuju untuk hadir pada hari Ahad.

Saya tiba tepat pada masa yang dijanjikan. Emm, memang sikap saya tidak suka lewat apabila sudah berjanji. Mengapa saya berkata begini?Disebabkan saya mengejar masa, saya tersalah memakai selipar. Selipar di sebelah kiri tidak sama dengan selipar di sebelah kanan. Mujur warnanya sama. Saya hanya menyedarinya di pertengahan jalan. Mahu berpatah balik, sudah tidak sempat.

Setelah mendengar penerangan daripada Encik Arasan, seorang yang berbangsa India, kami membuat "basic medical check up". Untuk saya, semua yang lain kelihatan seperti tidak ada masalah. Cuma bahagian tekanan darah saya agak rendah serta denyutan nadi saya agak lemah. Ia sekitar 49 denyutan seminit. [Denyutan normal dari 60 hingga 80 seminit].

Menurut Encik Arasan, beliau tidak tahu apa sebabnya. Mungkin saya kurang membuat senaman...Tetapi mungkin juga jantung saya lemah.Takut juga saya...huhu.Apa tidaknya, banyak benda yang saya fikirkan.

Adakah saya akan mati? Sudah cukupkah bekalan saya di hari pembalasan nanti? Adakah saya dapat menjawab soalan munkar nakir dengan mudah? Dan banyak lagi yang bermain dibenar fikiran saya.

Namun, saya amat bersyukur kerana mungkin inilah turning point untuk saya lebih berusaha untuk sentiasa mengingatiNya...Alhamdulilllah, isteri saya walaupun mengalami tekanan darah yang rendah, namun denyutan nadi beliau berada pada tahap normal.Semoga beliau sentiasa sihat...Amin.

No comments: