Thursday, January 7, 2010

Mudah-mudahan...

Alhamdulillah, saya hampir menghabiskan seminggu waktu bekerja saya pada tahun ini. Setakat ini, tidak ada lagi masalah yang besar-besar. Jika masalah kecil-kecil tu, biasalah. Azam tahun baru masih lagi berkobar-kobar. Di harap, semangat ini akan membara dan akan membara. Semoga Allah menutup pintu hati ini untuk berfikir yang negatif.

Aktiviti minggu ini banyak dihabiskan dengan melengkapkan pelbagai bahan. Inilah kerja rutin setiap tahun. Melengkapkan Rancangan pengajaran tahunan, senarai nama murid, yuran, mesyuarat kurikulum, mesyuarat panitia dan lain-lain lagi merupakan perkara biasa.

Ada rakan-rakan bertanya. Bila nak pindah ke sekolah kebangsaan...Aku cuma tersenyum sambil berkata, semuanya sudah ditentukan. Sekarang, rasanya sudah jatuh cinta dengan persekitaran sekolah. Hubungan antara guru - guru yang sangat akrab serta tidak ada perasaan tidak selesa. [Kalau tak puas hati sedikit-sedikit tu, emmm mungkin ada lah. Adik beradik pun kadang-kadang bertengjar juga]. Sesungguhnya, ia amat sukar diperolehi. Rambut sama hitam,hati lain-lain. Kadang kala, niat yang baik disalah ertikan.

Ada satu lagi keseronokan di sini. Disebabkan kantin di sini agak "lain dari yang lain", maka saya dibenarkan untuk makan diluar pada waktu tidak ada kelas.[kebenaran daripada Guru Besar dahulu, En Tan Yok Pon]. Situasi ini menjadikan saya amat selesa kerana tidak terkejar-kejar. Ada sekolah yang hanya membenarkan guru-guru pergi ke kantin hanya pada waktu rehat...[emm,kejamnya]. Jadi, mereka perlu "bersaing" dengan murid-murid ketika waktu rehat.

Itu masih belum seronok. Ada lagi yang lebih seronok. Disebabkan tempat makan saya bukan di dalam kawasan sekolah, ia amat memudahkan saya untuk mendisiplinkan nafsu makan saya setiap hari Isnin dan Khamis. Niat saya, inilah antara cara saya menambahkan pahala kepada orang yang disayangi. Abah, arwah mak dan juga isteri. Niat yang sentiasa bermain di minda saya, "Ya Allah, aku ingin berpuasa pada hari ini. Kau bantulah aku. Kau permudahkanlah urusanku, Kau terimalah amalanku. Kau sedekahkanlah pahala puasaku ini juga kepada abah, arwah mak serta isteri yang aku cintai.Semoga kasih sayang mereka akan sentiasa mekar hingga bila-bila. Amin"...Mudah-mudahan doaku ini diperkenankan olehNya,Tuhan pentadbir seluruh alam.

1 comment:

cheekongsejuk said...

selamat pagi cikgu!.. eh.. yeke selamat pagi.. mana-mana pun tetap mencari rezeki yang halal. bertuah pdt sekolah tu.. byk pengalaman yg kita x bole dpt di sekolah bangsa kita.. dpt tambah bahasa, dpt belajar mcm2 dari bangsa dia org..