Monday, January 18, 2010

Allah Maha Mengetahui...

Pada zaman saya berada di tingkatan 4, syarat permohonan masuk ke sekolah teknik agak ketat. Akibatnya, saya tidak berpeluang menyambung pelajaran di sana kerana permohonan tidak berjaya.

2 tahun selepas itu, kesemua sekolah menengah vokasional telah dinaiktaraf menjadi sekolah menengah teknik. Oleh yang demikian,syarat kemasukan telah diturunkan. Ramai murid yang saya lihat,keputusan peperiksaannya jauh lebih teruk daripada saya berjaya melangkah menjadi pelajar di sekolah teknik!Allah maha mengetahui!!

Saya reda...walaupun pada hakikatnya saya sedih...sedih bukan kerana tidak berjaya melanjutkan pelajaran ke asrama tetapi sedih kerana memikirkan seorang demi seorang rakan baik berhijrah ke asrama sedangkan kami murid lelaki hanya tinggal 8 orang berbanding kaum hawa seramai 20 orang...

Akibatnya, semua pelajar lelaki "terpaksa" duduk di barisan hadapan". Allah itu maha mengetahui....Akhirnya, berjaya juga melanjutkan pelajaran seperti rakan-rakan yang lain tetapi pada situasi yang sedikit berbeza.

Pagi tadi, saya mendapat SMS daripada abang ipar meminta saya menyemak permohonan anaknya ke sekolah menengah teknik...Sebelum ini, sayalah yang membantu untuk mengis borang permohonan. Mungkin, apabila menteri pelajaran bertukar, berlaku sedikit perubahan yang saya rasakan perubahan itu tidak memihak kepada anak saudara saya. Hanya sekolah teknik terpilih sahaja menawarkan subjek teknik. Selebihnya, hanya menawarkan subjek vokasional.[Saya rasa, keadaannya tidak lebih dan tidak kurang seperti keadaan pada zaman saya dahulu]

Sebentar tadi, saya baru menyemak status permohonan anak saudara saya. Permohonannya tidak berjaya namun boleh membuat rayuan di sekolah yang diminta.

Nasihat saya, Amirul, bersabarlah...buatlah rayuan jika anda betul-betul berminat. Berdoalah kepadaNya. Janganlah terlalu kecewa jika tidak berjaya. teruskan usaha. Jangan putus asa.Allah maha mengetahui. Semua yang berlaku tentu ada hikmahnya.

No comments: