Sunday, January 3, 2010

Manusia...

Manusia ni kadang-kadang sukar dijangka. Aku pon tak tau what kind of people la orang macam ni...Bak kata Nabil,lu pikir la sendiri...

Ceritanya macam ni...Bulan November hari tu, motor mamat X ni diambik oleh tuan punya motor. Di sebabkan mamat X ni tak ada motor, so banyak la masalah yang dihadapi ditambah lagik dengan masalah - masalah yang lain. Antara masalah yang membuatkan aku sangat bersimpati ialah kesukaran mamat X ni nak g keje. So, kalau nak g keje pun susah, macam mana nak dapat duit nak bagi makan anak bini??

Aku kenal mamat X ni. So, aku pesan la ngan mamat X ni...

X, ko guna la motor aku dulu. Aku pun sekarang tak guna sangat motor ni (cuti sekolah pon dah nak start)...Kalau ko dah beli motor nanti, ko pulang la balik. Aku dah pam tayar, aku dah betulkan apa yang rosak, so aku nak ko jagalah motor ni baik-baik.

Ni keadaaan bila aku call seminggu sebelum cuti sekolah berakhir. Aku tau,mamat X ni dah beli motor.

X, bila ko dapat hantar motor balik. Ko pun dah ada motor. Sekurang-kurangnya, kalau motor tu ada pada aku, senang aku nak beli apa-apa kat kedai.

Ni jawapan mamat X ni.
Alamak Sham, sorrylah, kunci motor tu hilanglah...Nanti aku tukarkan set kunci motor tu dengan set yang baru ye.

Malam tadi, aku tanya lagi pasal motor aku ni.Jawapan yang aku terima...
Aku dah bagi ngan Si Y mintak dia betulkan set kunci motor tu. Tapi malam ni Si Y tu tak ada plak.

Actually, Si Y ni tak ada siap dengan motor aku sekali tak ada jugak!!!

Aku sedih sebab pada aku mamat X ni tak ada tanggungjawab langsung. Suka ambik mudah. Ini yang membuatkan aku kureng percaya pada orang yang macam ni. Dia buat motor buruk aku ni ibarat "habis madu,sepah dibuang"...

Mungkin, segala yang terjadi pengajaran untuk diri aku sendiri....

No comments: