Friday, May 14, 2010

Mencari

Lagi 2 hari, kita akan menyambut Hari Guru. Namun, saya masih lagi tidak dapat mencari di manakah guru pertama semasa saya pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah dahulu. Puan Rashidah binti Abu Bakar. Beliau mengajar saya dari tahun 1 hingga tahun 5. Beliaulah yang mengajar saya untuk mengenal huruf sehingga saya pandai membaca. Namun, beliau terpaksa berpindah ke Pahang kerana mengikut suami yang ditugaskan untuk berpindah ke sana.

Masih ingat lagi, semasa keputusan UPSR diumumkan, beliau sempat bertanya keputusan UPSR sekoah kami.Itu tanda kasih sayang beliau kepada kami. Dahulu, saya kurang memahami namun perasaan seperti itu mula saya fahami hari demi hari lebih-lebih lagi ketika saya bergelar sebagai seorang guru.

Saya ingin mengucapkan selamat Hari Guru kepada semua guru terutama kepada guru-guru yang mengajar saya tidak kira semasa saya berada di SK Seri Comel, SA Seri Comel,SA Parit Sulong, SM Dato Sulaiman, SMK Dato Bentara Luar, SM Sains Muar, Universiti Malaysia Sabah malahan di mana jua. Saya doakan semoga semua guru diberi ganjaran yang setimpal di akhirat kelak. Jasamu akan saya kenang hingga akhir hayat saya. Terima kasih Cikgu.

Tabahlah dengan apa jua rintangan dan cabaran yang dihadapi kerana di sebalik cabaran dan rintangan itu, pasti ada manis dipenghujungnya.InsyaAllah.

No comments: