Sunday, April 18, 2010

Petunjuk

Semalam, saya mencuba menggayakan sebuah alat canggih hanya untuk bersiar-siar di sekitar negeri Melaka. Bukannya tidak tahu jalan atau untuk berjalan-jalan pun tetapi tujuan sebenarnya adalah untuk mencuba kebolehgunaan alat yang baharu dibeli.

Minggu lepas, saya dan isteri telah mengunjungi pameran komputer di MITC. Tujuan utama hanyalah untuk meninjau-ninjau harga GPS. Apabila tiba di sana, biasalah...mulalah rambang mata....Hati pun mula berkata...belilah...belilah...belilah...apa tunggu lagi..

Setelah meninjau beberapa jenis, akhirnya kami membuat keputusan untuk membeli GPS yang berjenama Garmin...Pada pendapat saya, walaupun harganya agak mahal, tetapi keupayaan jenama ini telah terbukti dan ia tidak dapat dinafikan.Tambahan pula dengan kepetahan penjual itu bermain dengan kata-kata membuatkan hati kami berdua cair ibarat ais terkena air suam-suam kuku.Hahaha.

Berbalik pada cerita tadi...Pada hari semalam, saya pergi ke mana-mana dengan menggunakan alat ini. Secara jujurnya, saya amat berpuas hati. Pada pendapat saya, jika kita menggunakan alat ini, InsyaAllah, kita tidak akan tersesat jalan. Hebatnya Allah mencipta akal manusia...

Pengajaran daripada cerita ini ialah sekiranya kita kuat berpegang kepada petunjuk, kita mesti tidak akan tersesat. Dalam konteks kehidupan yang lebih luas, ia bolehlah disimpulkan petunjuk kita ialah mengikut Al Quran dan hadis. Jika kita mengikutnya, kita akan selamat di dunia dan di akhirat.

No comments: