Tuesday, April 13, 2010

Dia Yang Maha Mengetahui

Pagi semalam, saya menerima berita sedih daripada kakak yang berada di kampung. Dalam pesanan ringkasnya menyatakan kematian sepupu saya yang memang saya tahu akan keadaan kesihatannya sejak beberapa bulan ini.

Arwah telah dijangkiti sejenis penyakit kulit yang saya juga tidak pasti akan sebabnya. Pada ziarah saya bersama abah, arwah masih boleh bercakap namun tidak dapat berjalan lebih kurang setahun lamanya kerana di bahagian kaki arwah,terdapat cecair yang mengalir sentiasa. Ianya tidak kering walaupun telah berubat di mana-mana. Apa yang saya kagumi ialah semangat arwah dalam menangani ujian Allah. Masih boleh tersenyum serta masih boleh berdebat isu-isu semasa terutama hal-hal yang melibatkan dengan agama.

Sebulan selepas itu, kami pergi buat kali kedua menziarahi arwah. Saya agak terkejut apabila isteri arwah memberitahu yang arwah tiada di rumah kerana minum di pekan. Menurut isteri arwah, titisan cecair di kaki rwah sudah kering dan arwah sudah mula mengajar di sekolah. Alhamdulillah.

Namun, pagi ini, arwah meninggal dunia. Semoga arwah ditempatkan pada golongan salihin. Peristiwa ini memberi pengajaran kepada kita yang masih hidup. Dia yang maha mengetahui.

No comments: