Thursday, March 4, 2010

Penambahbaikan

Kejadian ini berlaku 2 hari yang lalu, sekitar jam 2.15 petang di salah sebuah bank yang terkemuka di negara ini. Saya selalu tidak menggunakan baki wang syiling selepas membeli barang. Saya hanya menyimpannya di dalam tabung. Lama - kelamaan, tabung itu pun penuh. Setelah dikira, nilainya agak banyak...[ratusan ringgit...berat jugalah membawa wang ini menggunakan plastik Jaya Jusco].

Sampai sahaja di bank ini, saya memaklumkan kepada customer service, lalu beliau memberikan nombor giliran kepada saya dan meminta saya naik ke tingkat atas. Setelah beberapa minit menunggu, sampailah giliran saya. Saya memaklumkan kepada pegawai itu yang saya ingin memasukkan wang syiling ini ke dalam akaun simpanan saya. Beliau meminta saya pergi ke bahagian kiri sekali dan masuk ke dalam sebuah bilik.

Saya pun masuk ke dalam bilik yang dimaksudkan. Seorang pegawai bertanya tentang tujuan saya. Apabila saya mengangkat beg plastik wang syiling ke meja kaunter, pegawai ini terus berkata

"Encik, urusan berkaitan dengan wang syiling hanya boleh dijalankan sebelum jam 12.00 tengah hari."

Saya dengan keadaan blur membalas.."Saya bukan untuk menukar wang. Saya ingin memasukkan wang syiling ini ke dalam akaun simpanan saya."

Pegawai itu membalas lagi, "Ya Encik,saya tahu. tetapi ia hanya boleh dilakukan sebelum pukul 12.00 dengan nada yang lebih tinggi."

Pakcik jaga yang ada di dalam bank itu pun menunjukkan sedikit kuasa yang ada..." Encik, sekarang sudah pukul 2. Kan dah ada tertulis di kertas di cermin itu, sebelum pukul 12."

Hati semakin panas. Panas kerana membuang masa, panas kerana penat menaiki tangga sambil menjinjing wang syiling berkilo-kilo dan semakin panas lagi apabila ada pegawai menegur pelanggannya dengan nada yang sedikit tinggi...

Sampai di rumah, saya membuat aduan kepada customer service bank ini. Aduan saya begini,

" Sebelum ini, saya tidak pernah mengeluh dengan perkhidmatan m******.tetapi kejadian hari ini sangat mengecewakan saya.Saya tidak boleh memasukkan wang ke dalam akaun simpanan m***** saya sendiri kerana wang yang ingin dimasukkan itu merupakan wang syiling. Alasan,urusan berkenaan syiling hanya boleh dijalankan sebelum pukul 12.00 tengah hari.Persoalan saya:-saya BUKAN untuk menukar wang daripada syiling kepada ringgit.Saya ingin bank in duit saya ke dalam akaun M**** saya sendiri.Pada pendapat saya,jika urusan pertukaran wang- bukan berurusan dengan simpanan, mungkin ada logiknya dengan alasan yang diberikan tadi.Apalah salahnya,pegawai yang mengurus bangun dan memasukkan wang syiling berkenaan ke dalam mesin pengira.Mana mungkin orang yang bekerja seperti saya pergi sebelum pukul 12.00 tengah hari. Harap ia diberi perhatian sebagai penambahbaikan kualiti m***** sendiri."

Sehari selepas itu, saya pergi ke CIMB kira-kira jam 4.10 petang.Biasanya, pelanggan luar sudah tidak boleh masuk tapi di sini, ianya tidak menjadi masalah. Segala urusan berjalan lancar. Alhamdulillah.

Hari ini, pengurus di cawangan bank berkenaan menghubungi saya. Beliau meminta saya menceritakan kembali apa yang terjadi. Saya menceritakan "pengalaman" saya ini.

Beliau memaklumkan, tiada had masa untuk urusan ini. Beliau meminta maaf dan memberi jaminan perkara sebegini tidak akan berlaku pada masa akan datang.

Saya pula menyatakan kepada beliau yang saya tiada niat untuk memburukkan imej bank ini. Oleh kerana itu, saya membuat aduan terus. Tidak seperti sesetengah orang, hanya berani menulis surat di kolum surat khabar ibarat baling batu sembunyi tangan sambil mengucapkan terima kasih kerana mengambil berat aduan saya. Semoga perkara seperti ini tidak akan terjadi kepada orang lain.

Persoalan, adakah saya membuat tindakan yang betul? Adakah saya mementingkan diri sendiri? Adakah saya tidak sabar? Hanya Allah yang mengetahui hati ini.

No comments: