Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru

Selamat Hari Guru diucapkan kepada semua guru. Semoga sentiasa bersaha dan tidak jemu mendidik anak murid walaupun menghadapi pelbagai cabaran.Mungkin entry kali ni sangat boring tapi aku nak jugak cerita tentang cikgu aku.

Actually, guru yang mengenalkan aku A, B dan C ialah Cikgu Rashidah bte Abu Bakar. Beliau ni cikgu yang sangat baik. Tidak emosional dan tak lah terlalu garang...Di sebabkan tak terlalu garang, kita orang x lah takut sangat ngan Cikgu Rashidah ni...tapi aku tak pernah jumpa dia sebab cikgu ni pindah masa aku tahun 5.

Masa jamuan perpisahan, aku masih ingat bila Cikgu Rashidah mengumumkan cikgu yang menggantikan beliau ialah cikgu Maskam. Semua orang terkejut...tension...(Em, masa dajah 5 agak2 korang tension ke...)...sebenarnya takut...kecut perut sebab Cikgu Maskam ni garang gila....First day masuk kelas dah sound banyak perkara....

Aku boleh katakan semua budak tak kira pandai ke apa lagi yang dungu tu memang lah kena denda...tampar, hantuk kepala kat papan hitam, marah jangan cerita la....cubit kat perut sampai merah2 and cubit kat pipi sampai bengkak tu adalah perkara biasa....kita orang x ngadu pon ngan mak bapak ni sebab kalau ngadu memang mencari nahas namanya....tapi alhamdulillah....kebanyakan murid yang ada kat kelas aku tu jadi orang yang ok la....at least kalau x jadi PM macam YAB Dati Seri Najib pon x la nyusahkan orang....

Masa tu tak ada saman menyaman...x ada bawak lawyer g sekolah...x ada ugut mengugut...cuba benda macam tu berlaku sekarang....nak mampos....

Pada pendapat aku, ibu bapa patut lebih rasional...mana ada guru yang suka2 nak belasah anak orang...mana ada cikgu yang suka tengok muird-murid ni bodoh and mana ada mak bapak suka tengok anaknya dapat merah je kat report card lepas exam....

Guru ibarat mudarris,muallim, muaddib...Dulu, kalau namanya guru je mesti disanjung...dihormati...sekarang????macam keji je keje ni...mungkin sebab imbuhan keje guru tak la sehebat keje-keje yang lain kot tapi pada pendapat aku itu bukanukuran kehebatans seseorang...

Setelah bergelar seorang guru sekarang, baru aku faham kenapa dan mengapa cikgu aku dulu marah aku...jawapannya supaya aku jadi "orang".Bukan orang-orang....

No comments: