Sunday, May 24, 2009

Minyak naik???

Dua hari lepas, saya atu mendengar berita yang kurang menyenangkan di kala ekonomi yang tidak menentu ini. Berita itu ialah berita tentang kenaikan harga minyak. Honestly, berita kenaikan harga minyak ini bukan berita yang mengejutkan. Walaubagaimanapun, saya kurang bersetuju dengan kenaikan yang dicadangkan. Pihak kerajaan mencadangkan kenaikan sebanyak 0.20 sen per liter. Ini bermakna harga minyak akan naik dari RM1.80 ke RM2.00 seliter. Kenaikan ini dicadangkan pada bulan September...Em,betul ke bulan September??Dulu pun macam ini jugak...Hari ni cakap harga minyak tak naik...esok berlaku pengumuman yang harga minyak naik...Alasan,supaya rakyat tak panik...Saya bukan orang politik...Saya bukan orang ekonomi..Saya tak tau semua itu dan mungkin saya tak faham apa yang dicakapkan. Yang saya faham ialah, jika harga minyak naik 0.20 seliter, ini bermakna ia akan menyebabkan pertambahan RM8.00 jika saya mengisi minyak sebanyak 40 liter seminggu.Oleh yang demikian, kenaikan sebulan ialah RM32.00. Adakah ia membebankan??Ya,bagi saya RM32.00 boleh digunakan untuk membayar bil air dan bil elektrik. Saya setuju jika alasan kerajaan sekarang harga minyak dunia telah naik. Jadi harga minyak sekarang sudak tidak releven kerana kerajaan perlu menyediakan subsidi yang tinggi. Cuma pada pendapat saya sebagai rakyat biasa,kenaikan RM0.20 seliter terlalu tinggi (walaupun tidak setinggi zaman Pak Lah dahulu). Mungkin, kenaikan boleh dinaikkan sekitar 0.05 hingga 0.08 sen seliter. Mana tahu, satu masa nanti harga minyak akan turun semula...

No comments: