Thursday, March 5, 2009

Kenangan...



Sapa tau jari di atas tanda apa???Tu tanda pengakap le...Cakap pasal pengakap, aku ada cerita yang membuatkan kadang2 aku sedih....Cerita nie berlaku zaman aku form 1. Kam di WAJIBKAN masuk satu pasukan beruniform. so, aku pilihlah pengakap. Bila pilih ketua petrol, aku dipilih oleh kawan2 aku...siot jek...nak tak nak, terpaksa la sebab dah x daya nak mengelak...

So,ketua petrol kena jalani satu kursus. aku ingat lagik,kursus tu dibuat kat bawah pokok kelapa sawit kat belakang sekolah aku...sdis siot....

actually, aku belom ada seluar biru pengakap tu.ada 2 sebab...satu, arwah mak aku x sempat nak bawa g beli...aku rasa bukan x sempat tapi x der budget lagik kot...musim ujan...mana boleh menoreh getah...aku x malu pon pasal pekerjaan dia orang...so,sebagai seorang anak yang baik,aku x kisah le sesangat...aku g jugak kursus tu..pakai seluar biru jugak tapi biru muda la...aku bagi tau jugak sebab kenapa aku x pakai seluar biru tua kat person yang in charge masa tu...aku pon dah x ingat...

kursus tu dijalankan dari 8.00 pagi sampai 5.00 petang...last sekali, semua dapat sijil tapi yang sedih dan sadisnya,aku x dapat pon sijil tu...memang sedih gila...aku x dapat sijil sebab aku x pakai seluar biru tua pengakap tu lah...

kan ke kejam...form 1 budak lagik beb...kok ye pon pakai x lengkap, ko bagik je la sijil...sijil bodoh je...sijil kehadiran...bukan rugi pon..bukan nya sijil pengakap di raja yang mana ditandatangani oleh 9 raja...hampeh betol!!!!

sekarang, aku dah jadik cikgu...aku x sekejam ni la...yang penting bagi aku...kita bagi masa...bagi peluang....jangan patahkan semangat yang bekobar2 tu...kalau ada kes macam aku nie,ko bagik je la...jangan patahkan semangat dia orang....

Dan lepas pengalaman bodoh tu, aku masih lagi setia dengan pengakap...g camping sampai la aku dah rasa ada double standard antara orang yang ada duit dengan yang miskin macam aku...aku quit jugak akhirnya....

satu yang kita mesti ingat....buat sehabis baik....tapi kalau macam kes aku nie...adakah aku x buat sehabis baik???siapa yang x buat sehabis baik???aku atau pun orang yang in charge tentang kursus tu...jawabnya...bak kata Nabil...LU PIKIR LA SENDIRI!!!

No comments: