Monday, February 14, 2011

Tare Zameen Par

Ini bukan cerita Hindustan biasa-biasa. Ia mengisahkan seorang murid yang mempunyai masalah pembelajaran atau lebih tepat lagi,disleksia. Saya sedikit teruja menonton cerita ini. Mungkin, ia disebabkan oleh perkaitan antara cerita ini dan bidang pekerjaan saya.

Melalui cerita ini, baharulah saya tahu yang ramai orang yang berjaya terdiri daripada murid - murid yang mempunyai masalah pembelajaran atau lebih tepat lagi,disleksia. Antara nama yang disebutkan ialah Albert Einstain serta pencipta lampu (saya lupa nama beliau). Sebenarnya, ada ramai lagi nama yang disebutkan tetapi malangnya, ingatan saya agak kurang baik pada malam ini.

Melalui cerita ini, saya dapat melihat kegigihan seorang guru mendidik anak murid yang mempunyai masalah ini. Saya berharap sikap begini ada pada diri saya kerana setiap apa yang kita lakukan sama ada baik atau buruk, ianya dicatat dan seterusnya akan dihisab kelak. What you give, you get back!

Semoga diri ini tidak lalai dan sentiasa memberikan yang terbaik...Manusia memang tidak perfect tapi kita perlu membuat sesuatu itu dengan sehabis baik.

Secara keseluruhannya mengenai cerita ini, jika penonton yang menonton cerita ini tidak menitiskan air mata, saya rasa ada something wrong pada penonton itu...Itu hanya agakan peribadi saya sahaja.

No comments: