Wednesday, August 5, 2009

Puasa atau Tidak??

Pada Hari Isnin yang lepas, Cikgu Tan Lai Moi ada berbincang dengan aku tentang belanja makan. Actually, aku pun ada terfikir untuk berbincang tentang hal ini. So, dalam perbincangan itu, kami telah memilih samada Hari Khamis atau Hari Jumaat.

Aku sebenarya malas untuk menyusahkan benda yang mudah. Kenapa memilih dua hari ini?Kenapa tidak pilih hari Isnin ke?Selasa ke? Rabu ke?Jawapannya simple...Sebab hanya hari Khamis ataupun hari Jumaat sahaja, semua warga SJKC Siang Lin ada di sekolah. Ustazah pun ada pada kedua-dua hari ini. Jadual aku dan Cikgu Tan Lai Moi pun tak pack sangat. So, senang la nak menguruskannya.

So, kami pun memilih hari Khamis. Lepas tu je, baru aku teringat. Kalau boleh dan diizinkanNya, aku nak puasa pada setiap hari Isnin dan Khamis. Emmm, perlukah aku mengubah tarikh dan bagi tau pada Cikgu Tan Lai Moi. Akhirnya, aku malas nak bincang tentang pengubahan tarikh ini sebab takut-takut Cikgu Tan Lai Moi dah tempah semua makanan itu. So, aku redha...

Pada hari ini, Cikgu Tan Lai Moi datang berjumpa aku.

Cikgu TLM: Cikgu, kita tak jadi buat esoklah...Esok GB tak ada.Kita buat pada hari Jumaat.
Aku: OK.No problem...

Besarnya kuasa Allah. Allah mendengar rintihan hambaNya yang lemah ini. So, esok jika diizinkanNya, aku akan berpuasa seperti biasa. Alhamdulillah...

No comments: