Wednesday, June 9, 2010

Rachel Corrie

Dahulu, semasa kanak-kanak, saya suka mendengar berita di televisyen. Tetapi berita yang saya suka dengar bukanlah semua. Sebaliknya, hanya berita sukan yang sering dibacakan di akhir-akhir berita. Semasa penyampai berita membaca berita utama, saya tesangatlah boringnya.

Selepas menuntut di universiti, minat saya tentang berita sudah sedikit beralih arah. Namun, berita tentang sukan tetap menjadi pilihan utama. Pada waktu ini, saya juga mula berjinak-jinak mendengar berita utama dalam negara. Berita politik, ekonomi,isu semasa seperti isu buang anak, isu cintakan jejaka Lombok dan banyak lagi.

Namun, saya hanya mendengar secara sepintas lalu berita-berita luar negara. Emm, agaknya, saya belum lagi sedar.

Kini,saya mula sedar. Setelah membaca kisah Mavi Marmara dan Rachel Corrie. Kenapalah ada orang yang sangat zalim. Hendak member bantuan kemanusiaan pun ditentang habis-habisan. Sungguh tidak berperi kemanusiaan Israel laknatullah ini.

Bercakap tentang Rachel Corrie. Saya cubalah mencari kenapa kapal ini dinamakan Rachel Corrie. Siapa si Rachel Corrie ini?? Setelah meng”google” nya, saya mendapati Rachel Corrie ini rupanya nama seorang wanita Amerika yang kini berusia 31 tahun. Beliau telah meninggal dunia pada 16 Mac 2003 setelah dilenyek oleh bulldozer oleh tentera Israel di Palastin.

Beliau memang seorang sukarelawan yang aktif. Semasa berada di tahun akhir , beliau mengambil cuti selama setahun demi pergi ke Palastin hanya untuk menjadi sukarelawan. Akhirnya, beliau terbunuh di sana.

Saya amat kagum dengan usaha beliau. Jadi, logiklah bahawa nama kapal ini dinamakan sempena nama beliau.

Kini, saya betanya pada diri sendiri.Apa jasa saya pada ibu dan bapa saya? Apa jasa saya kepada sekolah saya? Apa jasa saya kepada kampung saya? Apa jasa saya ada negara?Apa jasa saya kepada dunia?

Jawapannya, saya malu apabila melihat jasa saya ini.Ada ke??Harap-harap, selepas ini, saya boleh meninggalkan sedikit jasa saya kepada semua.

No comments: